Música na comunidade em Portugal (1980-2021)

Prática versus disseminação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57885/0039.rpmns.10/1.2023

Keywords:

Community music, Community music practice in Portugal, Artistic projects, Community music publications, Practice versus dissemination

Abstract

based on their scope, objectives, and publicity) and the analysis of institutional archives and Portuguese academic journals. Of the 884 articles and editorials published in Revista Portuguesa de Educação Musical, only 15 are about CM, of which 12 were published after 2008. This proportion is similar to the number of master's theses (16), and doctoral theses (4) completed in Portuguese universities, the oldest being dated 2011. Although it is impossible to determine the exact number of CM projects in Portugal, it appears to be higher than the number of national publications. This discrepancy may be due to the varied backgrounds of practitioners, many of whom do not have a degree in CM, and only a few with links to academic institutions. Moreover, the lack of public funding may exacerbate this difference. Self-funded projects are less likely to produce extensive reports. These findings suggest why many Portuguese CM projects lack written (and published) reflections, which would be a key element for improving and growing this community arts practice.

Author Biographies

Jorge Graça, LaMCI - LEC, CESEM / Faculdade de Ciências Sociais e Humanas / Universidade NOVA de Lisboa

Jorge Graça é Doutor em Ciências Musicais pela NOVA FCSH e investigador integrado no CESEM. A sua investigação centra-se na Música na Comunidade em Portugal e nas suas potenciais ligações com o Ensino Artístico Especializado da Música. É saxofonista e músico eletrónico, colaborando regularmente com grupos como a Companhia de Música Teatral em performances ao vivo e instalações. Bolsa de Doutoramento atribuída pela FCT (PD/BD/150617/2020).

Helena Rodrigues, LaMCI - LEC, CESEM / Faculdade de Ciências Sociais e Humanas / Universidade NOVA de Lisboa

Helena Rodrigues é Professora Associada com Agregação na NOVA FCSH. É uma das fundadoras do Laboratório de Música e Comunicação na Infância (LAMCI) no CESEM e da Companhia de Música Teatral. Foi Investigadora Residente na Royal Flemish Academy of Belgium for Science and the Arts. Coordenou os projetos Opus Tutti e GermInArte, dedicados à música na primeira infância.

Published

2025-06-11

How to Cite

Graça, J., & Rodrigues, H. (2025). Música na comunidade em Portugal (1980-2021): Prática versus disseminação. Portuguese Journal of Musicology, 10(1), 37–58. https://doi.org/10.57885/0039.rpmns.10/1.2023

Issue

Section

Thematic Dossier (peer-reviewed)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.